Metsälintu Pahkinin haastattelu esityksen koreografian ja kehollisuuden synnystä
Teoksessa käsitellään monien kulttuurien luomismyyttejä. Mistä haet inspiraatiota koreografioihin ja kehollisuuteen?
Haen “klangin”, värisävyn siitä kulttuurista, missä kyseinen luomismyytti on syntynyt. Tutkimuskysymyksenämme opiskelijoiden kanssa oli pähkinänkuoressa seuraava; Miten eri kulttuurit ilmentävät itseään tanssien?
– Osa käsittelemistämme luomismyyteistä oli peräisin niin ikiaikaisista kulttuureista, ettei meillä ollut tallennettua faktatietoa käytössämme. Silloin turvauduimme mielikuvituksemme voimaan.
– Suuri osa liikemateriaaleista on syntynyt yhdessä erilaisia menetelmiä käyttäen.
Teos elää harjoitusprosessissa jatkuvasti. Pysyykö koreografia suurin piirtein samana vai muuttuuko sekin jatkuvasti?
Osa koreografioista on muuttunut matkan varrella, osa taas on pysynyt miltei samana. Improvisatoriset hetket, joita teoksessa on myös runsaasti (impro tarkoittaa tässä tapauksessa jotain yhdessä sovittua sääntöä, jonka sisällä voi improvisoida “rajat tuovat luovuuden esiin”) ovat kirkastuneet harjoituskertojen myötä.
Kuinka tämä projekti poikkeaa aikaisemmista töistäsi?
Hmmm…. Olen tehnyt aika monta teosta, jotka ovat käsitelleet uskontoja ja myyttejä…. Sen lisäksi olen tehnyt aika monta teosta tässä koulutusohjelmassa…
Ehkä poikkeukselliseksi ja ainutkertaiseksi tämän teoksen tekevät kaksi asiaa;
a) Tämä on viimeinen kerta, kun Esittävän taiteen koulutusohjelmassa tehdään isoa näyttämöteosta. Koulutusohjelman lakkauttamispäätöksesta johtuen työpaja-tyyppinen kontaktiopetus loppuu tämän kevätlukukauden jälkeen.
b) Dreamteam, jossa olen saanut työskennellä; Esiintyjinä TIO:t, joiden kanssa olen vuosikymmenten aikana kehittänyt sellaisia koreografisia menetelmiä, joihin en ole törmännyt (siis täysin vastaavanlaisiin) muualla, ohjaaja Pieta Koskenniemi; jonka kanssa olen kehitellyt esittävän taiteen opetussuunnitelman keho-opetuksen sisältöjä ja didaktiikkaa, valosuunnittelija Severi Haapala, jonka kanssa yhteistyömme on ulottunut pitkälle myös Metropolian ulkopuolelle sekä Juuso Kekkonen, jonka hurmaava älykkyys ja nopea huumorintaju on muokannut esityksen tieteellisen materiaalin teatteriksi.