Big Question -seminaari järjestettiin Metropolia Ammattikorkeakoulussa, Arabianrannan kampuksella lauantaina 12.03.2016
Lue alta koontimme seminaarin kysymyksistä ja vastauksista. Vastaukset ovat lyhennettyjä versioita panelistien vastauksista.
Mikä on sinun “The Big Question”?
Syksy Räsänen, kosmologi: Kvanttimekaniikan käsitys siitä mitä on oleminen on avannut uusia näkemyksiä. Isot kysymykset eivät johda mihinkään, pieniä kysymyksiä jahdatessa tehdään löytöjä. 90-luvun puolessa välissä havaittiin, että maailmankaikkeuden laajentuminen on kiihtynyt ja 13 vuotta olen tutkinut, voiko maailmankaikkeuden rakenteita tutkimalla selvittää kiihtyvyyden syyt. Isoon kysymykseen voi tulla tylsä vastaus mutta siitä voi avautua muuta. Ainoastaan tutkimus voi paljastaa, mitkä ovat mielenkiintoisia tutkimuksen kohteita. Jos tiedämme jotain valmiiksi, se ei vaadi tutkimusta.
Kari Kanala, kirkkoherra: Diogenes kulki Ateenan katuja lyhty kädessään keskellä kirkasta päivää ja sanoi: ”etsin ihmistä”. Kun etsin ihmistä, tiedän että etsin Jumalaa. Miten me haluamme löytää toisen, se on avain. Juutalainen filosofi Martin Buber katsoi että on kahdenlaisia suhteita, minä-sinä ja minä-se. Jumalaa tulisi katsoa persoonana. Nihilo De Gea -kysymys on pahin: entä jos asioilla ei olekaan mitään väliä? Näin mä ajattelin 10 vuotta sitten, en enää.
Tuomas Aivelo, evoluutiobiologi: 20 vuotta sitten alettiin ajattelemaan, että eläimilläkin on persoonallisuus. Kaikki eliöt ovat tekemisissä keskenään. Me emme ole yksi yksilö vaan me olemme suuren määrän muiden lajien elinympäristö. Miksi taudit ovat haitallisia? Mikä on suhteemme ekosysteemiin joka meitä ympäröi? Mitkä määrittävät ihmisten tulevaisuutta? Elimistömme on välillä harhainen, meillä on allergioita. On joku systeemi joka on kehittynyt miljardin vuoden aikana että olemme tietyssä yhteydessä ympäristöömme ja sisällä asuviimme.
Metsälintu Pahkin, tanssitaiteilija: Taidekin on tietoa. Tiedollinen liike itsessään on todellisuuden avautumisen tapa. Ihminen on aina nähnyt kuolemaa, mutta sisäistänyt kuoleman käsityksen vasta myöhään. Toteismi on ollut ensimmäisiä uskontoja useassa paikassa eli ihminen ei tappanut eläimen sielua vaan vain kehon. Tabukiellot syntyivät vastustamaan väkivaltaa. Uskonto on syntynyt muista tarpeista. Kehollisesti kulkeminen myyttien kautta toisenlaiseen maailman selitykseen tuo isompaa eettistä myötätuntoa.
Mikä on Big Bang? Mihin maailmankaikkeus laajenee?
Räsänen: Laajenemisen voi käsittää kahdella tavalla, sen voi ajatella pullataikinana joka laajenee eteenpäin keittiössä, mutta maailmankaikkeuden laajeneminen on toisenlaista. Sen eri osien väliset etäisyydet kasvavat myös. Kysymys, mihin maailmankaikkeus laajenee, on semanttisesti järjetön. 14 miljardia vuotta sitten oltiin tilassa, jossa aineen tiheys oli ääretön. Onko tämmöistä alkua ollut vai onko maailmankaikkeus syntynyt näin? Emme tiedä varmaksi.
Kanala: Luomismyytti syntyi n. 500 vuotta ennen Kristusta. Kirkko ei omista totuutta, kirkon tehtävä on etsiä totuutta.
Onko olemassa kosmologian kauneutta kuten matematiikan kauneutta?
Räsänen: Fysiikassa estetiikka on äärimmäisen tärkeä työkalu. Kun hakee sitä mikä on kaunista, se on hyvää osviittaa siihen mikä on totta. Mutta pitää olla kouliintunut estetiikan taju, joka vastaa todellisuutta.
Aivelo: Emme tiedä ovatko kaikki elävä maapallolla syntyneet samasta. Onko virus elävä? Prioni on pätkä proteiinia joka muuttaa toisen proteiinin muotoa, mutta onko ne sama elämää kuin me vai eri elämää? Ne ovat niin erilaisia että voi olla että emme saa koskaan selville.
Mistä tietää kuka on oikeassa?
Räsänen: Wittgensteinin sanoin jos ei pysty epäilemään jotain, sitä ei myöskään voi tietää. Tiede perustuu epävarmuuden käsittelemiseen. Mitä tarkoittaa että on oikeassa? Aina voi epäillä. Aina jokin asia voikin olla toisella tavalla mutta jossain vaiheessa se on epäilyä joka ei enää ole järkevää.
Kanala: Olen mieluummin väärässä ja rakastan kuin oikeassa ja painan toista alaspäin. Kun olemme kaikki oikeassa vähän ja saavutamme jotain mikä voisi olla oikeaa, se on tärkeämpää. Räsänen: Mistä voi tietää kuka on oikeassa, sellaisella tavalla että kaikki voi tulla katsomaan sitä vastausta ja olla kaikki samaa mieltä, vaikka et tiedä mitään tieteellisistä prosesseista?
Kumpi on oikeammassa, uskonto vai tiede? Olisiko, että toistaiseksi uskonto ja tiede ei ole yhdistettävissä?
Räsänen: Kun käsityksemme maailmasta on parantunut, uskonnon asema on kaventunut. Yhteiskunnan järjestely on perustunut väärään käsitykseen siitä millainen ihminen on, kuten vanhassa testamentissa. Miten suhtautua kuoleman ja rakkauden kysymyksiin?
Kanala: Ristiriita on olemassa ja se on hyvä juttu. Usko tarvitsee tietoa ja kirkko tarvitsee tiedettä. Kenelle rakkaus on sallittua? Tunteet ovat kehollista tietoutta. Jos olen onnellinen, mistä se johtuu? Myös usko on pohjimmiltaan tietoa.
Missä olosuhteissa elämää voi syntyä?
Aivelo: Olisi omituista, jos olisimme maailmankaikkeuden ainoa onnistunut elämä.
Räsänen: Arthur Clarke: joko olemme yksin maailmankaikkeudessa tai sitten emme ole, molemmat vaihtoehdot ovat yhtä karmivia. Avaruus ei laajene samalla lailla kaikkialla.
Kuinka pienellä voi olla persoonallisuus?
Aivelo: Maakiitäjäisillä tutkittiin, kuinka nopeasti ne oppivat kääntymään oikeaan suuntaan risteyksistä, kun toisessa suunnassa on hyökkäävä muurahainen. Osa oppi ja osa ei. En tiedä voiko sitä sanoa persoonallisuudeksi.
Panelistien kokoavat kommentit seminaarin lopuksi:
Räsänen: Millainen yhteiskunta olisi oikeudenmukaisempi, siihen me voimme ottaa askeleita. Emme voi nähdä mikä olisi ihanteellinen yhteiskunta. Ihmiskunta häviää lopulta, mutta meillä on mahdollisuus päästä tilaan jossa solidaarisuuden kehä ihmisten ympärillä on maailmanlaajuinen. En tiedä onko se ajalle oireellista että ei kiinnosta yliluonnolliset asiat, mutta miksi institutionaalisesti kirkko on ainoa, joka miettii inhimillisyyttä?
Aivelo: Tutkijana tärkeää on löytää mielenkiintoiset kysymykset ja pilkkoa ne pienemmiksi. On suurempia ja keskimatkan tavoitteita. Vaatii harjoittelua kysyä kysymyksiä ja pujotella eri kokoluokan kysymysten kanssa.
Pahkin: Teresan suurin uudistus oli että naisetkin saivat rukoilla äänettömästi. Hänen kirjoituksensa ovat kehollisia ja sensuaalisia. Hänellä on paljon lainattu rukous: Jumalalla ei ole tässä maailmassa muuta ruumista kuin sinun ruumiisi, ei muita jalkoja kuin sinun jalkasi. Sinun ovat silmät, joilla Jumala katsoo tätä maailmaa, sinun ovat kädet jotka siunaavat tätä maailmaa.